Ska man inkludera moms i priset, eller lägga till summan på fakturan separat?

Man bör redan vid prissättning av arbetsuppgiften ta med momsen i beräkningarna. Det är för att du ska ha något kvar i "handen" efter det att alla kostnader och avgifter har dragits. 

Momsen ska alltid redovisas separat på fakturan. I fakturan kan man redovisa enhetspris, både med eller utan moms.
◾Om du väljer att visa enhetspriset utan moms, så räknar formuläret ut momsen automatiskt och visar nettosumman och momsen separat på fakturan.

◾Om du väljer att visa enhetspriset med moms, så räknar formuläret ut summan för momsen samt och visar den separat på fakturan.

Observera att du alltid ska redovisa pris inklusive moms när du offererar en slutkonsument. Offererar man företag så brukar man oftast göra det utan att räkna med moms.

Se även:
Vad är Mervärdesskatt/moms?
Vilken momssats bör jag ha på fakturan?
Hur räknar ja ut momsen?

 

 

Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

0 Kommentarer

Artikeln är stängd för kommentarer.